ma'bad

Ja, oj, här glömdes det uppdateras.

Varit så mycket på senaste. Jag har börjat spela fiol, och det tar upp mycket tid, sen är det Halloween snart = fest, och det tar upp tid det också. Baknings-exepriment. Matlagning. Halloweenpepp. Mycket pyssel osv har varit i fokus, och man kan inte hinna med allt.
Resterande bilder av USA ska komma på snart, ska bara ta mig tiden. Så himla många bilder, haha.
Nå jo så atte, har inte så mycket att säga.

Ska på stan strax med Johans syrra Annelie på en massa uppdrag inför halloween, och annat. Hade tänkt baka i morse, men insåg att jag inte hade muffinsformar kvar. Och tänkt träna på sminkning för halloween också.
Mycket att göra, trots arbetslösheten. Tror jag hade gått under i stress om jag hade haft arbete också, haha.

the weekly update... and what not

Så, vi åkte till Laxforsen över helgen och tog det lugnt. American horror story, sipsi, dippi, en massa öl, whiskey, bastu, film, och allt som innebär å vara i en stuga. Väldigt avkopplande må jag säga.
När vi kom hem började jag grejja med pärlplattor. Ett par nya halloween plattor är tanken. Det ska bli mer, men har lite idétorka, och en jäkla nackspärr/ont i ryggen.
Testade också på att göra en ny halloween dekoration, som jag väntar på ska torka. Så man ser om man ska göra ett par fler eller om det blev skit.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 8

Idag var det bara roadtrip som gällde. Vi åkte från Monterey mot Cayuco. Det skulle ta ca 2timmar, men det tog istället 4-5 timmar. Det är den kända Highway 1, vilket innebär att vi körde längs kusten och såg fantastiska utsikter konstant. Det var lite dimma här och var, så det gjorde att man inte kunde ta bilder på allting vilket var synd. Men vi minns allting åtminstone.
Sjukt vacker väg. Jag hoppas att jag kan åka den en gång till nån dag.
Örnar flög överallt, och man kunde höra sälar och andra djurarter låta efter stränderna. Så mysigt!!

En man stog och gjorde trick med en kråka på en plats efter vägen.
En jätte känd plats längs kusten. Vi hade planerat att äta lunch på den stranden, men det visade sig att man inte fick gå ned dit alls. Så vi fick äta lunch på ett annat stopp. Sjukt vacker plats för övrigt.
Johan klättrade och hoppade, längst ut på kanten. Jag var livrädd.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 7

Monterey Bay Aquarium

Efter en natt på ett motell i Monterey Bay, gick vi på ett akvarium.
Det kostade ca 300kr att komma in (vilket var överpris enligt mig.) och akvariet var inte så stort som jag hade trott. Alla i USA tipsade om det här akvariet, men det är inte alls det bästa man varit på. Jag föredrog japans Kaiyukan, eller tom New yorks akvarium. Men nog är det alltid mysigt förstås.
Däremot, en rolig grejj, är att de sålde starköl på akvariets restaurang. Fast de sålde starköl på nästan alla ställen, men det kändes konstigt att gå på ett barnställe, och dricka starka grejjer, haha.

Vi åt också frusen yoghurt för första gången, med massa godis.
Walmart hade sjukt mycket halloween saker man önskade att man kunde ta med hem.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 6

Idag börjde våran roadtrip genom Kalifornien.
Först åkte vi till Oakland kyrkogård. En av de äldsta kyrkogårdarna i Kalifornien. Efter det blev det en snabb visit i redwood national state park. (En plats där vi definitivt hade behövt mer tid.)

Bron över från San Francisco till Oakland.

Med trötthet, otrolig värme och stress, så hann vi inte desto mer i Redwood skogen. Det var svårt att ta bilder när det var så ljus, plus att vi gick vilse två gånger på deras oförståeliga kartor/små stigar. Nästa gång får vi planera en hel dag i skogen.

lé tattoo

Tatueringen jag velat göra i massa år, blev ju som sagt gjord i San Diego.
Kanske ska fortsätta med hela dikten, men inte än åtminstone. Men tanken finns där. Hittills så är man nöjd. Man var lite skakis först, men det har gått över. Den är inte helt läkt än dock.
Man har varit på promenad idag. 6km blev det. En sväng till bolaget, Budweiser och Pabst. Man måste ju ha nånting till helgen, ifall att. Sen blir det massa halloween pyssel.
Carina, Louise och Thim ska komma på besök idag, samt Fredrik på kvällen. Massa kaffe.
öööhm, that will be all.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 5

Dagen började med att vi, lång historia kort, fick byta hotellrum. Så från ett litet vanligt rum, till deras finaste som ursäkt för de mystiska omständigheterna som hände i vårat rum. Det kändes lyxigt!

Idag hämtade vi våran hyrbil. Vi tog tåget tillbaka till flygplatsen där vi skulle hämta upp den. Efter lite snack osv, fick vi hämta den. En Toyota Camry blev det. Väldigt fin. Jag blev då nöjd med bilen under hela resan.
Direkt efter det, åkte vi mot Golden Gate bron där vi tänkte fota. Här är lite av vad vi hann med.

Vi råkade också köra in till en gammal militärbas (vad det verkade som.) En gammaldags liten by, nästan helt tom. Alla husen verkade som att folk bodde där, men kändes ändå som en tom by. Påminde mycket om The walking dead huset i andra säsongen. Tyvärr fick jag inga bra bilder därifrån, då vi bara åkte in och ut.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 4

Alcatraz

Idag blev det att gå upp tidigt.  För första gången som vi åkte 'Cabelcar' och vi fick ståplats. Det kändes precis som på film, när man sett folk hoppa upp på dom. Det konstiga är, när man åkte den eller buss, var det INGEN som tog betalt. De brydde sig inte. Så man skulle bara hoppa på, och så var det med det. Fint med gratis.
Bilden togs från Cabelcar som vi åkte mot Alcatraz.

Vi började med att vandra runt på piren. Köpte lite souvenirer och sen hittade vi en båttur som skulle åka mot Golden Gate bron. Så vi åkte den innan vi steg på för våran tur till Alcatraz. På båtturen hade de ljud-historier som man fick lyssna på, det fanns några intressanta saker.

En av cellerna som de grävde, och sedan kunde fly.
En cell som fångarna fick låsas in i om de gjort nånting dumt. Total instängning.

Deras utegård.
Vakternas fikarum.

Det här var en av mina favoritdagar under resan.
Alla bilder finns också i svartvitt, som jag tänkte lägga upp en annan dag bara.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 3

Idag hade vi en massa planer, men typ alla sket sig. Så det blev att gå till Golden Gate Parken. Väl där, var det en besvikelse. Den var inte vacker på något sätt, eller speciell. I jämförelse med parkerna i Japan, där allting är perfekt, och de har personer att klippa gräset med en vanlig sax för att få till allting perfekt - så var den här parken bara en helt vanlig skog. Så, jag tycker att det var slöseri med tid.
När vi vandrat där ett tag, så blev man rätt trött. Vi drog tillbaka till hotellet, tog det lugnt, och sedan en tripp till köpcentret som var enormt.
Efter lite shopping, blev det att gå på AMC bio Kick Ass 2. Det ovanliga här är att allt man får, var gigantiskt. Det var fri refill också... men jag sa att det behöver vi nog inte. De som jobbade där skrattade över hur chockade vi var när vi fick allting. Jag kunde knappt hålla i det.

Från Golden Gate Parken fick jag bara en bild jag gillade. Det borde bevisa om hur besviken man blev på parken.

Taget från vårat hotell-trapphus

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 2

Efter en lång, sömnlös jetlag natt, blev det att stiga upp. Cheerios, rostbröd och mängder av kaffe. Det satt bra.
För den här dagen valde vi att bara gå runt och titta i närheten av vårat hotell. Vi började med att gå till Grace Cathedral.
Vi börjar märka de stora backarna som det gjorts coola filmer på. Man trodde inte helt att det skulle vara så, men sant så vare. Det var som luossabacken överallt. Man fick sig en daglig workout vare sig man ville det eller inte.
Efter det hamnade vi i China Town. Det fanns massvis av souvenirbutiker, men eftersom vi redan varit i Japan, kändes allting som samma sak. Så det var onödigt att handla. Men det var vackert att titta på förstås.

Roadtrippin'it in USA, San Francisco : Day 1

Den här dagen var främst att man ska flyga.
Förhoppningarna är på sitt klimax, och man undrar vad man ska få se. Vad som kommer hända under resan. Men framförallt, så kändes det hyffsat overkligt. Att få uppfylla en dröm man haft väldigt länge. Jag, köra bil i USA.. nä? Det kändes sjukt.
Vi började med att resa Kiruna - Stockholm. Där stannade vi i ca 4 dagar. Sedan bar det då av den 1 September mot USA. Det blev Stockholm - Chicago - Chicago - San Francisco.

På flygplatsen i Chicago stod en Brachiosaurus. Redan här kändes det som "Only in America"..
När vi väl kom fram till San Francisco tog det ca 40minuter att ta sig in till stan. Där låg det hemlösa längs stationen, och folk predikade direkt man kom ut, och nån meter till så kom en hemlös man och ville ha pengar för att hjälpa oss (även om vi sa att vi inte behövde hjälp.) Det blev en plötslig chock för vad man är van vid.
När vi hittat till hotellet, som låg kanske 10minuter från tågstationen, såg vi att det fanns en pizzeria precis mittemot. Så vi valde att gå dit och köpa den godaste pizzan i världen, och sedan gå och lägga oss.

oh the stories

Japp, då var man tillbaka hemma igen efter över en månads resande.

Som en lätt sammanfattning var det en underbar resa.

Jag har fotat upp mitt 16gig och påbörjat mitt 8gigs minne, samt fotat på den andra kameran ungefär 500-1000 bilder också. Det kommer nog ta tid att redigera allting, milt sagt. Jag har fått beställa en extern hårddisk till, så jag väntar in den och sedan blir det att börja. Sen lägger jag upp allting som i Japan hade jag tänkt. Lite berättande om vad man gjorde den dagen, och bilder som tillhör.

Har just käkat en macka med prickikorv, och varm oboy. Känns bra att kunna äta hemma, och inte behöva göra sig OK för att gå ut och käka frukost. Sitta i morgonrock framför tvn är mycket bättre!
Foxy har sovit med en nästan hela natten. (vi har jetlag, så vi lade oss kanske kl 3 på natten.) Så skönt att vara med henne igen. Bästa katten i världen!

Idag blir det att göra höst-fint i lägenheten, packa upp allting, försöka hinna tvätta, och byta däck. Däcken kanske man får ta imorgon.. Sen ska man hinna ge bort lite souvenirer också.