with legs as high as the sky;

Vad är det som får oss kvinnor att helt förstöra ens budget för ett par skor? Nu menar jag inte alla, men det finns helt klart en stereotyp där ute om ämnet, och det gör det åtminstone lite sant.
 
När jag var liten så var jag inte så brydd alls om skor. I couldn't care less.
men nu, som vuxen kvinna, kan jag sprätta nästan hur mycket som helst för de där par skor som får ens hjärta att hoppa ett steg och det känns som lösningen på alla ens problem.
Är det konsumtions-samhället vi lever i som byggt upp detta? För att man lärt sig sedan barnsben, att Barbie har klackaskor så ska vi ha det också? Va fan hände?
but damn it - I look good in them. Jag älskar klackaskor.
 
Jag googlade lite snabbt om ämnet och sökordet blev "Why women wears heels".
Det kom upp enkla små berättelser om varför vi bör ha klackaskor. Men jag kunde inte undgå att missa, att mer än halva anledningarna var att attrahera en man.  (http://www.ebay.com/gds/5-Reasons-to-Wear-High-Heels-/10000000177629772/g.html)
Jag är en kvinna som tycker att jag har på mig kläder jag Själv känner mig snygg i, men det finns också i bakhuvudet att man vill att andra ska tycka man är snygg. Det är ganska konstigt ändå.. Det mänskliga egot.
Desto mer man lär sig om hela världen, hur vi blir manipulerade så tidigt i livet -- desto mer förvånad blir man. Man blir en cynisk person, och desto äldre jag blir, desto mindre tror jag på magi och känns som att nästan alla människor är onda politiker som bara vill uttnyttja allting.
Woah, den här texten tog en plötslig vändning. Men allting hör egentligen ihop på ett eller annat sätt. This world of consumerism.
     Innan 50tals festen jag gick på förra helgen, så kollade jag upp lite om smink och kvinnor på 50talet. Något som jag blev förvånad av, var att anledningen till varför smink och vackra glamorösa klänningar blev så otroligt populärt kring den tiden, var för att så pass många män hade dött i krig, så det var ett överflöd av kvinnor så att säga. Det betydde att kvinnorna fick så mycket konkurrens mellan varandra, så de var tvugna att skilja sig ur mängden, med att vara så vacker som möjligt, för att locka en man att gifta sig med, och därmed säkra sin framtid med hus/barn/man.
 
"We buy things we don't need, with money we don't have, to impress people we don't like." - Fight Club
Alltid ett citat som får en att tänka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0